دسته‌بندی نشده

پارچه مناسب شلوار زنانه

پارچه مناسب شلوار زنانه1

شلوارهای مختلف با جنس ها و کاربردهای متفاوت بخش زیادی از کمد لباس همه ما خود اختصاص داده است. تا اوایل قرن بیستم در برخی کشورهای غربی شلوار فقط مخصوص مردان بوده است اما امروزه شلوارها با جنس‌های متفاوت جزء جدانشدنی کمدهای خانم‌ها هستند. از آن جایی که شلوارها یکی از پرکاربردترین قطعه‌های لباس زنانه محسوب می‌شوند، راحتی، دوام، زیبایی و مرغوبیت پارچه همینطور جذابیت مدل و قیمت آن از موارد حائز اهمیت در انتخاب پارچه مناسب شلوار زنانه است.

برای دوخت شلوار ابتدا باید به الگور و طرح شلوار توجه داشت و سپس مطابق آن الگو و طرح جنس پارچه را انتخاب کرد. شلوارهای مختلفی مانند شلوارهای ساده، زیپ دار، دکمه دار و … در جنس‌های مختلفی دوخته می‌شود. برای تزیین این شلوارها می‌توان از چاپ، گلدوزی، لیزر، سنگ شور و غیره روی آن استفاده کرد.

برای انتخاب پارچه مناسب برای دوخت شلوار زنانه باید به شاخص‌هایی مانند گرماژ، کشسانی، ثبات رنگی و سایشی پارچه توجه نمود. پارچه‌ی فیلازت یکی از بهترین‌ پارچه‌ها برای دوخت انواع شلوارهای زنانه است.

پارچه مناسب شلوار زنانه 2

 

گرماژ پارچه مناسب شلوار زنانه

گرماژ پارچه‌های مختلف با هم متفاوت است و برای دوخت هر نوع لباس، پارچه‌هایی با گرماژهای متفاوتی نیاز است. به طور کلی برای دوخت شلوارهای زنانه نیاز به پارچه‌هایی با گرماژ پایین‌تر از پارچه‌های مورد استفاده در شلوارهای مردانه می‌باشد.

به طور معمول هر چه گرماژ پارچه بیشتر باشد، ضخامت ان نیز بیشتر است. مثلا پارچه‌های کتان و جینی که برای شلوار مردانه استفاده می شود، از ۴۰۰ به بالا است ولی گرماژ این پارچه ها در شلوار زنانه عددی میان ۲۵۰ تا ۳۰۰ است. تمامی پارچه‌های شلوار تابستانی گرماژی پایین تر از ۲۸۰ دارند اما گرماژ پارچه‌های شلواری پاییزی چیزی حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ می‌باشد.

کشسانی پارچه مناسب شلوار زنانه

بیشتر پارچه‌هایی که به عنوان پارچه برای شلوار مردانه استفاده می‌شود را می‌توان برای دوخت شلوارهای زنانه نیز استفاده کرد. تفاوتی که میان پارچه‌های مورد استفاده در دوخت شلوار مردانه و زنانه است بیشتر در رابطه با کشسانی این گونه پارچه‌ها است.به طور کلی پارچه شلوارهای زنانه کشسانی بیشتری نسبت به پارچه شلوارهای مردانه دارند. علت این امر و استفاده از پارچه‌های کشسان در دوخت شلوارهای زنانه به دلیل سایز متفاوت خانم‌های ایرانی نسبت به استاندارد جهانی است. به همین دلیل برای اینکه شلوار به خوبی روی کمر و باسن قرار بگیرد بهتر است از پارچه‌های با قابلیت کشسانی بالاتری استفاده کنیم.

برای افراد با سایزهای بزرگ‌تر و به اصطلاح افراد چاق، استفاده از این پارچه‌های کشسان بسیار مناسب‌تر است و شکل زیباتر و شیک‌تری به خود می‌گیرد. پارچه‌هایی مانند بنگال، جین، فیلازت، طرح لی و انواع کرپ با توجه به کشسانی برای دوخت انواع شلوار زنانه مناسب می‌باشند.  البته باید توجه داشت که پارچه‌هایی با قابلیت کشسانی بسیار بالا نیز قوام کمی دارند و نازک هستند و معمولا برای دوخت شلوارهای کمردار مناسب نیستند. این پارچه‌ها با قابلیت کشسانی بسیار بالا مانند شلوارهای ریون معمولا به صورت کمرکش دوخته می‌شوند.

 

پارچه مناسب شلوار زنانه1

 

انواع و کاربرد پارچه‌ مناسب شلوار زنانه

پارچه‌های متفاوتی برای دوخت شلوارهای زنانه با کاربردهای مختلف وجود دارد که در اینجا تنها چند مورد از این پارچه‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • پارچه مرویجت

این پارچه گرماژ بالا و رنگ مشکی دارد و بیشتر به عنوان پارچه برای شلوارهای زمستانی استفاده می‌شود. البته این نوع پارچه امروزه کاربرد بسیار کمتری دارد.

  • پارچه کتان و جین

پارچه هایی مثل کتان و جین، دوام بالایی دارند. همینطور کشسانی پارچه‌های کتان در عرض آنان است.

  • پارچه گاباردین

گاباردین بیشتر در شلوارهای زنانه رسمی و اداری استفاده می‌شود زیرا خاصیت کشسانی بالایی ندارد. گاباردین چند نوع دارد مانند کجراه و صابونی که در اصطلاح به آن کریستال می‌گویند.

  • پارچه نیل

از دیگر پارچه‌هایی که در شلوارهای زنانه به کار می‌رود، پارچه نیل است. کشسانی این پارچه‌ها در طول پارچه است. به پارچه‌هایی نیل گفته می‌شود که رنگ آن‌ها خام است، یعنی پارچه شسته نشده و وقتی به پارچه دست بزنید، رنگ زیادی پس می دهد. به همین دلیل این نوع پارچه‌ها نیاز به سنگ شور دارند.

  • پارچه بنگالی

این پارچه ها بیش از شش سال است که در بازار شلوارهای زنانه یافت می‌شود. کشسانی این پارچه ها در طول پارچه است

  • پارچه‌های دیور و دورس

این پارچه ها معمولا برای شلوارهای اسلش به کار می روند. پارچه‌های دیور و دورس از سری پارچه‌های پرکاربرد شلوارهای زنانه هستند. دورس، یکی از انواع پارچه است که با الیاف پنبه بافته می‌شود و نسبت به دیگر پارچه‌های نخی ضخیم‌تر و مقاوم‌تر هستند.

  • پارچه فیلازت

پارچه فیلازت، یکی از پارچه‌های محبوب از خوانواده کرپ می‌باشد که برای دوخت انواع شلوارهای جذب و کشی مناسب است. این پارچه از لحاظ ثبات رنگ در شستشو، مقاومت بسیار بالایی دارد، همچنین این پارچه کاملا ضد چروک بوده، پرز نمی دهد و لول نیز نمی‌شود .این پارچه به دلیل جنس کشسان آن برای دوخت شلوارهای ورزشی نیز بسیار مناسب می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *