پارچه پوشاک, دسته‌بندی نشده

انواع پارچه مجلسی زنانه

پارچه مجلسی زنانه

از زمان‌های قدیم تاکنون پارچه یکی از اجناس پرکاربرد درمیان انسان‌ها بوده و به‌عنوان یکی از اختراعات مهم بشر به‌شمار می‌رفته است؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون پارچه‌ها از تنوع بسیار زیادی برخوردار بوده و انواع پارچه با جنس و طرح‌های گوناگون برای استفاده‌های مختلف قابل استفاده است. شاید کمتر کسی باشد که با تمام نمونه‌ها و اسامی پارچه‌های مختلف آشنا باشد و احتمالا به‌جز عده‌ای که در این زمینه کار می‌کنند، اغلب افراد از اسامی و مشخصات تمام پارچه‌ها بی‌اطلاع هستند.

اگر سری به بازار پارچه فروش‌ها بزنید، خواهید دید که پارچه‌ها در انواع بسیار زیاد و گوناگونی وجود دارند. ممکن است برخی از این پارچه‌ها در یک دوره زمانی دارای محبوبیت زیادی بوده باشند یا به اصطلاح، مد بوده‌اند و با گذشت زمان و به‌مرور از میزان محبوبیت آن کاسته شده است، اما معمولا برخی از انواع پارچه‌ها وجود دارند که همیشه دارای محبوب بوده و در هر دوره‌ای و با هر مدی می‌توان از این پارچه‌ها استفاده کرد. یک گروه از انواع پارچه‌ها که همیشه قابل استفاده در صنعت مد و پارچه بوده است، پارچه‌ مجلسی زنانه می‌باشند که در ادامه این مطلب، برخی از مهم‌ترین انواع پارچه مجلسی زنانه آشنا خواهیم کرد.

انواع پارچه مجلسی زنانه

انواع پارچه‌های مجلسی

به‌طورکلی پارچه‌ها، شبکه‌ای از الیاف طبیعی و مصنوعی هستند که در شکل‌ها و طرح‌های بسیار متنوع تواید می‌شوند. معمولا پارچه مجلسی زنانه در ایران با طراحی‌های مختلف یا تولید می‌شوند و یا اینکه از کشورهای خارجی وارد می‌گردند.

پارچه‌های مجلسی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در مقایسه با سایر پارچه‌ها از فروش بسیار خوبی هم برخوردار هستند. کاربرد پارچه‌ مجلسی زنانه، در دوخت انواع لباس‌های شب، نامزدی، عروسی و پیراهن‌های شیک است که برای انواع مجالس و مهمانی‌ها مناسب می‌باشند. از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پارچه‌ مجلسی زنانه در بازار ایران می‌توان موارد زیر را نام برد :

پارچه‌های حریر

حریر، پرکاربردترین پارچه‌ مجلسی زنانه به‌شمار می‌رود که در چندین نوع متفاوت در بازار موجود هست. از ویژگی‌های اصلی تمام انواع پارچه‌های حریر می‌توان به لَخت بودن آن‌ها اشاره کرد. این نوع پارچه‌ بسیار سبک و تقریبأ نیمه‌شفاف می‌باشد. جنس پارچه حریر از الیاف پنبه تشکیل شده است و دارای بافت بسیار ساده‌ای است. پارچه‌های حریر معمولا در تمام دنیا قابل تولید بوده و دارای نام‌های متفاوتی مانند ململ یا موسلین بوده که دارای مصارف بسیار گسترده ای مانند تهیه لباس‌های مجلسی، شال و حتی پرده می‌باشند.

پارچه‌های ارگانزا

ارگانزا یک نوع پارچه مجلسی زنانه است که بسیار براق و درخشان بوده و دارای بافتی بسیار نازک، ظریف و منحصربه‌فرد است، همچنین این نوع پارچه‌ها از وزنی سبک برخوردار هستند.

به‌علت شفافیت فوق‌العاده این پارچه، نور به‌راحتی از آن منعکس می‌گردد. در گذشته این پارچه از ابریشم یا سیلک بافته می‌شد، اما امروزه با استفاده از الیاف مصنوعی همچون پلی‌استر یا نایلون بافته می‌شود. خاصیت سبک بودن ارگانزا سبب شده‌است که اغلب در لباس‌های عروس یا برای آستر از آن استفاده گردد، همچنین پارچه ارگانزا را به‌عنوان لایه‌هایی در انواع پیراهن‌ها و در لباس مهمانی و یا لباس شب استفاده می‌کنند.

ارگانزا پارچه‌ای به شمار می‌رود که بافتی بسیار سفت و محکم داشته و تا اندازه‌ای کمیاب است. تنها عیب این نوع پارچه مجلسی زنانه را می‌توان در چروک شدن آن دانست.

پارچه شیفون

یکی از انواع پارچه‌ مجلسی زنانه، شیفون است. این نوع پارچه بسیار سبک بوده و دارای بافتی ظریف و حریرمانند است که از الیاف مختلف بافته می‌شوند. این پارچه معمولا از جنس‌هایی مانند ابریشم، الیاف مصنوعی، پلی‌استر، ریون و کتان تولید می‌شوند، اما غالبأ از الیافی همچون نایلون و ابریشم تهیه می‌گردند.

این نوع پارچه قابلیت رنگ‌شدن به ساده‌ترین روش را داشته و همین امر سبب شده است که در رنگ‌های بسیار متنوعی به بازار عرضه شوند. از این نوع پارچه مجلسی برای دوخت انواع لباس‌های مجلسی، تور عروس، انواع شال و لباس‌های روزمره استفاده می‌شود.

پارچه تافته

پارچه تافته از پارچه‌های محبوب اکثر خانم‌ها برای لباس‌های شب و کت‌و‌دامن مجلسی به‌شمار می‌رود. این نوع پارچه، به‌صورت رنگی، براق و شفاف بوده و این امکان وجود دارد که با ترکیب شدن با سایر پارچه‌ها مانند دانتل و گیپور، ایجاد مدل‌های زیبا و ترکیبی خاصی نماید.

پارچه تافته دارای بافتی ساده است و ظاهری نرم، صاف و کمی خشک دارد. این پارچه در دو نوع براق و مات بافته می‌شود، البته نوع شفاف و براق این پارچه‌ها خریداران بیشتری دارد. پارچه تافته در اصل از ابریشم طبیعی بافته می‌شده است، اما اکنون در بازار، جنس این پارچه‌ بیشتر از پنبه و پشم و الیاف مصنوعی ساخته می‌شود. بیشترین کاربرد پارچه تافته برای لباس‌های مجلسی، شب و مهمانی است.

پارچه لمه

پارچه لمه یک نوع پارچه‌ بسیار براق و درخشان است که برای استفاده در انواع محصولات مختلف پوشاک مانند لباس مجلسی یا حتی کیف و کفش کاربرد دارد. مدل‌های گوناگون لباس را می‌توان توسط پارچه لمه تولید کرد، مثلا برای انواع لباس‌های مجلسی، ماکسی، لباس‌های شب، دامـن و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارچه‌های لمه تا حدودی دارای بافتی کشی و لخت هستند. خاصیت لخت بودن این نوع از پارچه، موجب می‌شود که پس از دوخته شدن، دارای تن‌خوری بسیار زیبا باشند، همچنین با توجه به‌وجود تنوع رنگ در پارچه‌های لمه، می‌توان هر نوع رنگی را متناسب با سلیقه و رنگ پوست خود انتخاب کرد.

پارچه دانتل

یکی از پرطرفدارترین انواع پارچه‌ مجلسی زنانه، پارچه دانتل است. این پارچه معمولا به‌عنوان اولین گزینه برای دوخت لباس‌های شب و مجلسی مورد توجه قرار می‌گیرد. دانتل یک نوع پارچه مجلسی زنانه توری با طرح‌ها و نقوش برجسته است که بیشتر برای استفاده در لباس‌های ظریف مانند لباس عروس، پیراهن‌های نامزدی و لباس‌های فاخر مجلسی زنانه کاربرد دارد.

پارچه‌های دانتل اصل از ابریشم تهیه می‌شوند ولی امروزه اغلب پارچه‌های دانتل از نخ پنبه و یا الیاف مصنوعی بافته می‌شوند.

پارچه گیپور

پارچه‌های گیپور نیز از محبوب‌ترین نمونه‌های پارچه‌ مجلسی زنانه شناخته می‌شود. این پارچه از نظر ظاهری شباهت زیادی به دانتل دارد و حتی ممکن است در برخی مواقع، تشخیص آن‌ها از هم دشوار باشد. تفاوت اصلی پارچه دانتل و گیپور در طراحی و زمینه‌های آن‌ها است. پارچه‌های گیپور تهیه شده از الیاف پنبه و ابریشم است که بدون هیچ‌نوع زمینه‌ای و به صورت برجسته و ضخیم می‌باشند، اما پارچه‌های دانتل بافته شده از ابریشم بوده و معمولا بر روی زمینه تور بافته می‌شوند و دارای سه نوع؛ کارشده، برجسته و کارنشده هستند؛ همچنین پارچه‌های دانتل دارای قیمت نسبتأ بالایی نسبت به گیپور می‌باشند.

از این پارچه‌ برای تهیه انواع لباس‌های مجلسی و شب استفاده می‌شود. برای دوخت لباس‌های عروس معمولا از پارچه گیپور استفاده نمی‌شود، اما در بخش‌هایی مانند بالاتنه و آستین، ممکن است از این پارچه استفاده شود.

پارچه ساتن

نوع دیگری از پارچه‌ مجلسی که کاربردهای متنوع و فراوانی دارد، پارچه ساتن است. معمولا برای تولید پارچه‌های ساتن از مواد پلی‌استر، ابریشم، نایلون، پنبه و… استفاده می‌شود. پارچه ساتن از جمله پارچه‌هایی است که دارای انواع گوناگونی هستند که جمله آنها می‌توان به پارچه‌های ساتن نگین‌دار، ساتن فیروزه‌ای، ساتن شیشه، پشت کرب، عاشقی و … اشاره کرد.

این نوع پارچه، از نظر ظاهری دارای سطحی صاف و براق است، همچنین از دیگر ویژگی‌های پارچه ساتن می‌توان به وزن کم و سبک آن اشاره کرد. از انواع پارچه‌های ساتن برای دوخت لباس‌های مختلف زنانه مانند پیراهن های مجلسی و شب، لباس عروس و انواع لباس‌های میهمانی استفاده می‌شود. یکی از نکات مهم در مورد این پارچه، توجه به این موضوع است که استفاده از این پارچه نیازمند مراقبت بالایی است؛ چرا که به‌دلیل ظرافت و سبکی زیاد، امکان نخ‌کش شدن آن زیاد است.

پارچه پولکی

از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین پارچه‌ مجلسی زنانه، پارچه پولکی یا پولک‌دار است. شاید بتوان گفت که پارچه‌های پولک‌دار تنها پارچه‌هایی هستند که فقط کاربرد مجلسی داشته و برای دوخت لباس عروسی و انواع لباس‌های مجلسی استفاده می‌شوند. تنوع دوخت و طرح در پارچه‌های پولک‌دار بسیار زیاد است، اما معمولا از این نوع پارچه‌، برای دوخت‌ لباس‌های مجلسی زنانه استفاده می‌گردد و مسلمأ کمی عجیب و غیرممکن خواهد بود که از این پارچه، برای دوخت لباس‌های راحتی استفاده نمایید.

پارچه سیلک

پارچه سیلک یک نوع پارچه مجلسی زنانه است که از انواع پارچه‌های ابریشمی محسوب می‌شود. این نوع پارچه درمیان عروس خانم‌ها برای دوخت لباس عروس از محبوبیت بالایی برخوردار است. خرید این نوع پارچه مجلسی زنانه، برای تهیه لباس عروس چندان مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌رسد اما وجود نمونه‌هایی از پارچه سیلک که در کنار الیاف ابریشم از الیاف مصنوعی هم استفاده شده‌است، باعث کاهش قیمت این نوع پارچه تا حدود زیادی شده است. پارچه سیلک از الیاف بسیار نرم و لطیف تشکیل شده‌است و لباس‌های دوخته‌شده از این جنس، در نهایت ظرافت و بسیار لوکس خواهند بود.

پارچه کرپ

پارچه کرپ از جنس‌هایی مانند ابریشم، پلی‌استر و پشم تهیه می‌شود. این پارچه دارای ظاهری توری شکل، مجعد و پیچ‌خورده است. در این‌نوع پارچه از دو نوع بافت متفاوت استفاده می‌شود؛ نوع اول به نام کرپ نرم یا کرپ مشرقی معروف است و نوع دوم به نام کرپ سخت یا پیچ‌خورده مشهور است، اما شناخته شده‌ترین نوع پارچه‌های کرپ، کرپ ابریشمی است که از نخ ابریشمی حاوی چسب و مواد اولیه طبیعی تهیه می‌شده است. امروزه این پارچه از ویسکوز و استات تهیه می‌شود. بیشترین کاربرد پارچه‌های کرپ برای تهیه لباس‌های مجلسی زنانه بوده است.

 

پارچه مجلسی زنانه کرپ

1 دیدگاه در “انواع پارچه مجلسی زنانه

  1. اناهید گفت:

    مطلب خوبی بود… اما متاسفانه بسیار ضعیف ارایه شده….هر پارچه ای که معرفی میشه حداقل یه عکس برا شناختش نیاز بود….این موارد باعث میشه وب سایت شما دیده نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *